Tiistaina 12. syyskuuta kaikki kynnelle kykenevät Kotalaiset kokoontuivat viettämään Ikäjohtamisen pilottihankkeen yhtä huipentumaa eli tyhy-päivää Forum Marinumiin. Koska Kodan kaksi pääteesiä pilottihankkeeseen liittyen ovat kommunikaatio ja perehdytys, oli päivän ohjelmakin räätälöity sen mukaan.
Tyhy-päivän varsinaisen osuuden aloitti yhteistyökumppanimme Veritaksen Minna Bliss. Kommunikaatioon liittyen Minnan osuudessa keskityttiin viestintään ja palautteen käsittelemiseen. Aluksi saatiin pienet näytelmälliset esimerkit hyvästä ja huonosta palautteen vastaanottamisesta tilanteessa, jossa asiakas ei ole tyytyväinen työsuoritukseen ja sen jälkeen päästiin keskustelemaan siitä, millaisen viestin työntekijä antaa yrityksestä, minkälaista palautetta on olemassa ja miten sitä kuuluu käsitellä sekä siitä minkälainen palautteen vastaanottaja ja antaja kukakin on.
Esitys herätti varmasti uusia ajatuksia siitä miten jokainen viestii ja hoitaa palautteen: Minna haastoi jokaista osallistumaan ja miettimään omaa ajatusmaailmaa ja toimintaa. Ja toivottavasti myös muistetaan, että jos asiakkaalta tulee joskus ikävääkin palautetta niin suurella todennäköisyydellä se ei ole mitenkään henkilökohtaista eikä siihen maailma kaadu.
Kun kommunikaatio oli opittu, siirryttiin hetkeksi Ravintola Göranin puolelle siirtämään nälkää ja ruokatauon jälkeen oli pienen juhlallisuuden hetki: työntekijämme Tanja V. palkittiin ansioikkaasta työstä Kodassa jo 5 vuoden ajalta! Aika rientää kun on hauskaa!
Juhlallisuuden jälkeen olikin aika kääriä hihat ja siirtyä toiminnalliseen osioon tehtävärastien muodossa. Tehtävärastien aiheissa pyrittiin vastaamaan työntekijöiden toiveisiin sekä valitsemaan aiheita, jotka ovat tärkeä osa perehdytysprosessia ja joissa meillä on kehittämistä. Pilotin konkreettisena tuotoksena päivitämme perehdytysmateriaalin ja rasteilta saatu aineisto liitetään siis myös uuteen materiaaliin. Rastiradalla käsiteltiin seuraavat teemat:
- Siivoojan kehonhuolto: venyttelyohjeita lihasten lämmittelemiseen ennen töitä sekä
- palautumiseen töiden jälkeen. Lisäksi ohjeita lihaskuntoa vahvistaviin liikkeisiin.
- Ravinto ja jaksaminen: Ateria- ja välipalavinkkejä töihin mukaan otettavaksi töissä jaksamisen tueksi
- Imuroinnin ergonomia: Turun aikuiskoulutuskeskuksesta opettaja Leena Hertto antoi jokaiselle henkilökohtaista opastusta imuroinnin ergonomiaan
- Siivousliinojen tehokas käyttö ja puhdistusaineiden oikea annostelu
- Avaimia asiakaspalveluun: 6 arkista asiakastilannetta, johon työntekijät miettivät reagointia
- Miten palaudun töistä henkisesti? Jos asiakastilanteet menevät ihon alle, miten niistä pääsee kotona irti?
Siivouspalvelu Kodassa, kuten varmaan suurimmassa osassa yrityksiä, on tietenkin työntekijöitä, joilla on erilaisia taustoja, erilaista koulutuspohjaa ja erilaisia mielenkiinnon kohteita ja osaamisalueita alalta jos toiselta. Tästä syystä saimme idean ammentaa tietotaitoa omien työntekijöidemme erikoistaidoista myös tyhy-päivän ohjelmassa. Kun omasta porukasta ja lähipiiristä löytyy tietoa ja myös halua jakaa sitä, miksi turhaan hommata asiantuntemusta kauempaa, eikö?
Tapahtuman jälkeen lähetimme kaikille palautekyselyn päivästä – ja se oli hienoa luettavaa:
94 % kyselyyn vastanneista sai päivästä ideoita, vinkkejä ja eväitä omaan työhön.
96 % kyselyyn vastanneista piti päivää oli hyvin toteutettu.
94 % kyselyyn vastanneista piti aiheita erittäin kiinnostavina.
ja 100 % kyselyyn vastanneista oli sitä mieltä, että päivä oli kivaa vaihtelua arkisiin töihin. 🙂
Aivan kaikki työntekijät eivät päässeet mukaan – mutta kiitos kaikille mukana olleille!
On meillä vaan upea tiimi! 🙂