Vinkkejä toimistosiivoukseen

 

Siistit ja puhtaat toimitilat ovat yksi yrityksen käyntikorteista ja puhtaissa tiloissa viihtyvät niin työntekijät kuin asiakkaatkin.

Vaikka toimistosiivouksen ulkoistaminen siivouspalvelulle onkin ehkä paras keino varmistaa jatkuva ja tasalaatuinen siisteys toimistotiloissa, voidaan työtiloista silti pitää itsekin huolta (tietenkin työtaakka kannattaa jakaa kaikkien kesken) ja pitää paikat siistinä näiden pienten vinkkien avulla:

    •  Varaa siivoustarvikkeille pieni tila, hylly, laatikko tai ämpäri varastokomeron nurkassa, jossa pidetään olennaisimmat siivousvälineet (ikkunanpesuainetta, yleispesuainetta, mikrokuituliinoja, paperiliinoja, jne.) joilla saadaan yleisimmät sotkut siivottua. Kannattaa myös liittää joukkoon vaikkapa laminoitu lista yleisimmistä siivoustoimenpiteistä muistin virkistämiseksi.
    •  Määrittele jokaiselle tavaralle paikka ja palauta ne aina takaisin paikoilleen. Tässäkin tapauksessa muistia voi virkistää sillä, että laittaa paikoille nimilaput, jos tavarat eksyvät minne sattuu.
    •  Rajoita työpöydälläsi olevien tavaroiden määrää. Luonnollisesti mitä vähemmän harvemmin käytettyä tai ylimääräistä tavaraa pöydälläsi on, sitä enemmän tilaa sinulla on työskentelyyn ja työn kannalta olennaisiin tavaroihin. Paperiliittimet, käyntikortit, ylimääräiset kalenterit ja muut sen sellaiset voi helposti siirtää vaikkapa työpöydän laatikkoon, mistä ne saa helposti esiin kun tarve vaatii.
    •  Useat kaupat, joissa myydään toimisto- tai tietokonetarvikkeita myyvät puhdistusliinoja, joilla voidaan pyyhkiä tietokoneen monitori ja näppäimistö. Näppäimistö kerää yllättävän paljon likaa, etenkin jos vietät ruokatuntisi tai kahvitaukosi koneen ääressä mutustellen. Säännöllinen puhdistaminen estää lian pinttymisen.
    •  Puhdista myös työpuhelimesi aika ajoin. Samaan tapaan kuin näppäimistö, puhelin kerää aika tavalla likaa lyhyessäkin ajassa. Huomaat sen esimerkiksi älypuhelimen näytöstä pitkän puhelun jälkeen.
    •  Vie roskat ja imuroi sosiaali- tai ruokailutilat säännöllisesti. Ruoantähteet alkavat nopeasti mätänemään tai homehtumaan lämpimissä tiloissa, eikä hajukaan ole silloin mitenkään miellyttävä. On siis syytä viedä jätteet ennen kuin ne alkavat haisemaan roskakorissa.
    •  Pyydä työntekijöitä merkkaamaan omat eväänsä ja ruokatarvikkeensa, jos he säilyttävät niitä jääkaapissa. Jos jotain pilaantuvaa aiotaan säilyttää jääkaapissa pitkään on syytä merkata myös avaamispäivä, jottei mitään käyttökelvotonta jää roikkumaan kaapin perälle ikuisiksi ajoiksi. Oivallinen idea on myös pitää kuukausittainen keittiön siivouspäivä, jolloin kaikki käyttökelvottomat tuotteet heitetään pois.
    •  Kaikki astiat tulisi tiskata heti käytön jälkeen. Mikäli kuivausteline on ahdas, on hyvä käyttää kuivausliinaa astioiden nopeaan kuivaamiseen.
    •  Jos mikroaaltouuniin tulee sotkua, se on puhdistettava välittömästi. Mitä pidemmäksi aikaa sotku jää mikroon, sitä tiukemmin se tarttuu kiinni.
    •  Pidä huolta huonekasveista. Poista kuivat ja pudonneet lehdet, muista kastella säännöllisesti ja tarkkaile kasvien vointia. Jos kasvit eivät tahdo menestyä, vaihda ne tekokukkiin (ja muista pyyhkiä niistä säännöllisesti pölyt!) tai jätä kaikki suosiolla pois.
    •  Muista siivota myös huonekalujen takaa ja reunalistojen päältä. Muuten siistin toimiston yleisilme kärsii kun listojen päällä on pölyä tai jos villakoirat kurkkivat pöydänjalkojen takaa.
    •  Tee mielikuvaharjoitus, jossa kuvittelet olevasi asiakas joka saapuu käynnille yritykseen. Kävele toimisto läpi kuten asiakas, käytä samaa reittiä jota asiakkaat yleensä kulkevat ja tarkkaile ympäristöäsi huolella. Jos havaitset epäkohtia tai siivottavaa, asiakaskin voi havaita.

Hyvistäkään vinkeistä ei ole mitään hyötyä, ellei asioista pidä huolta. Siksi onkin hyvä luoda säännöllinen rutiini, jota kaikki pystyvät noudattamaan helposti. Siivouskalenteri (ammattikielessä puhutaan siivoustehtävien taajuuksista) on helppo tehdä ja se auttaa siivoamisen järjestelyssä ja helpottaa isompien urakoiden (esim. ikkunanpesu, toimiston imurointi) hoitamisessa ajallaan.

Uudet (ja tietysti vanhatkin!) työntekijät on syytä perehdyttää pitämään huolta oman työpisteensä siivouksesta ja puuttumaan myös yleisissä tiloissa havaittuihin epäkohtiin.

Mikäli tilat eivät vinkeistä ja toimenpiteistä huolimatta pysy puhtaina, lienee syytä kääntyä asiantuntijan eli siivouspalvelun puoleen. Sen lisäksi, että työaikaa säästyy siivoamiselta olennaiseen, säästetään hermoja ja vältetään myös mahdolliset kiistat työkavereiden kesken, mikäli syystä tai toisesta joku ei noudata yrityksen yhteisiä siisteyssääntöjä.

Jos siis tarvitset siivousalan ammattilaisen apua liiketilasi siivoukseen, meihin saa luonnollisesti olla yhteydessä. Meiltä saat joustavaa ja laadukasta palvelua niin pieniin kuin suuriin toimitiloihin. Tarjouksen teemme ilmaisen arviointikäynnin sekä sovitun siivouspalvelun sisällön pohjalta, jotta et maksa turhasta.

Meidän tehtävämme on auttaa arjessasi ja antaa sinun keskittyä olennaiseen!

[maxbutton id=”1″]

Lue myös

Miltä tuntuu palata?

Kirjoitin viimeksi Kodan blogiin reilu vuosi sitten, juuri ennen kuin jäin lomille ja hoitovapaalle nuorimmaisemme kanssa. Vuosi vierähti nopeasti, elämän pienten suurten asioiden parissa, myötäeläen

Lue lisää »

Minun tieni osaksi Kodan tarinaa

Terve! Nimeni on Maaria Kilpi ja toimin Siivouspalvelu Kodassa palveluesimiehenä iltatiimille ja vastaan iltojen yritysasiakkaista. Jännittävää ja hauskaa päästä osaksi Kodan blogia. Ajattelin kertoa oman

Lue lisää »

Tilaa uutiskirjeemme

Haluatko viimeisimmät uutiset suoraan sähköpostiisi? Tilaa uutiskirjeemme!