Syksyllä 2017 Siivouspalvelu Kodan tiloissa pidettiin ensimmäinen kodinjärjestämiskurssi
ammattijärjestäjä, tutkija ja Paikka kaikelle -bloggaajan Ilana Aallon johdolla. Meidän toimistotiimistä Minna ja Anna ottivat osaa kurssille, tavoitteinaan saada näköaloja toimistotilojen kehittämiseen ja samalla myös virtaa molempien omien kotien projekteihin.
Lupaustensa mukaisesti kurssi oli lempeän iloinen – yhteisistä kokoontumisista ja facebook-ryhmän keskusteluista ei naurua ja iloa puuttunut! Ilanan hauska, mukaansatempaava ja samalla sopivasti tutkimuksiin nojaavat johdannot auttoivat oikeasti ymmärtämään epäjärjestyksen syitä, pohtimaan itselle sopivaa menetelmään kaaoksen selättämiseen – ja ennen kaikkea olemaan myös armollinen ja realistinen omissa projekteissaan.
Kun sopivasti pohdintaa ja tutkimusta tavaroiden kerääntymiseen oli käyty, oli jokaisen aika esitellä omia tavoitetilojaan: mahtavaa oli, kuinka erilaiset ihmisten lähestymistavat olivat! Toimintaterapiaa työkseen tekevä lähestyi projektia toiminnallisesti havainnoiden, yksi oli kasannut aarrekartan, jonka kuvien kautta etsittiin tunteita, joita järjestys synnyttää, kolmas insipiroitui lehdistä – ja paljon muita ihania ideoita ja inspiraatioita!
Anna ja Minna ottivat toimiston projektiksi ”häpeäverhon” taustan. Verholla oli eristetty avokonttorista pieni varastotila, jonne toimiston muuton yhteydessä oli vain kannettu tavarat, joita ei heti ennätetty purkaa.
Kun sitten kurssille tuotu oma projekti vaati aikataulutukset ja toimenpiteet, iskettiin meidän toimistotiimin kalenteriin pari tuntia yhteistä aikaa, jolloin kaaoksen kimppuun hyökättiin lajittelemalla löydökset. Seuraavaksi tilaan hankittiin sopivat hyllyt ja tilan käyttö sekä tavaroiden paikat suunniteltiin käytön mukaan. Sitten seurasikin se hauskin osuus – tavaroiden järjestely paikalleen.
Projektin jälkeen ei enää ole tarvinnut hävetä verhon taustaa – vaan sinne saa myös asiakkaat kurkistaa (niin että tervetuloa vaan katsomaan!).
Ja kun sitten into iski pintaan – piti takoa kun rauta oli kuuma: kyytiä saivat toimiston laatikotkin! Nyt ei enää tarvitse kuluttaa työaikaa etsimiseen, vaan kaikella on paikkansa.
Myös Minnan ja Annan kodeissa omat projektit saivat vauhtia, mutta parasta on, että kurssin ryhmä on saanut jatkaa elämäänsä kurssin päättymisenkin jälkeen – ja uudet projektit tuoda lisää järjestystä koteihin – ja toimistoommekin!
Ehkä parhaimman kuvan kurssista saat kuitenkin palautteista:
”Olen armeliaampi suhteessa tavaroihin: ymmärrän paremmin, miksi minulla on jotain ja tarvitsenko sitä.”
”Hauska kurssi, rento meininki, kiva löytää samanhenkisiä. Ohjaaja supermukava!”
”Olen saanut lisäpontta ja tukea järjestämiseen.”
”Toimintaan tarttuminen helpottui.”
”Tiedostan, miten olen toiminut ennen, mitkä ovat ’sudenkuoppani’ ja kurssi on vahvistanut sitä, mikä toimii omissa tavoissani. Positiivinen ja rohkaistunut tunne, kun on nähnyt muutoksen!”
”Uusi ajatus minulle oli, että siivoaminen tai järjestäminen tuo iloa, mielenrauhaa ja tunnetta että osaa ja pystyy aina tekemään tavoitteellisesti.”
*KIITOS ja KUMARRUS Ilanalle ja kaikille ryhmäläisille, voimaa tästä saanut :)”
”Vertaisryhmä on tosi hyvä!”
”Facebook-ryhmä oli loistava tuki! Ryhmä oli hauska, iloinen ja rento. Pidin myös Ilanan otteesta, jossa oli sopivasti tieteellistä faktaa.”
”Teoria ja käytäntö tasapainossa hyvin.”
Kiinnostuitko? Uusi kurssi alkaa 9.3. – lue lisää ja ilmoittaudu tästä!