Kodan työhyvinvointipäivä 12.9.2017

Tiistaina 12. syyskuuta kaikki kynnelle kykenevät Kotalaiset kokoontuivat viettämään Ikäjohtamisen pilottihankkeen yhtä huipentumaa eli tyhy-päivää Forum Marinumiin. Koska Kodan kaksi pääteesiä pilottihankkeeseen liittyen ovat kommunikaatio ja perehdytys, oli päivän ohjelmakin räätälöity sen mukaan.

DSC 0027 e1506538373494Tyhy-päivän varsinaisen osuuden aloitti yhteistyökumppanimme Veritaksen Minna Bliss. Kommunikaatioon liittyen Minnan osuudessa keskityttiin  viestintään ja palautteen käsittelemiseen. Aluksi saatiin pienet näytelmälliset esimerkit hyvästä ja huonosta palautteen vastaanottamisesta tilanteessa, jossa asiakas ei ole tyytyväinen työsuoritukseen ja sen jälkeen päästiin keskustelemaan siitä, millaisen viestin työntekijä antaa yrityksestä, minkälaista palautetta on olemassa ja miten sitä kuuluu käsitellä sekä siitä minkälainen palautteen vastaanottaja ja antaja kukakin on.

 

DSC 0012
Veritakselta Minna Bliss haastoi työntekijöitä toiminnallisten harjoitusten kautta pohtimaan omaa suhdetta palautteeseen ja viestintään.

Esitys herätti varmasti uusia ajatuksia siitä miten jokainen viestii ja hoitaa palautteen: Minna haastoi jokaista osallistumaan ja miettimään omaa ajatusmaailmaa ja toimintaa. Ja toivottavasti myös muistetaan, että jos asiakkaalta tulee joskus ikävääkin palautetta niin suurella todennäköisyydellä se ei ole mitenkään henkilökohtaista eikä siihen maailma kaadu.

 

 

 

IMG 4772 e1506538977330
Työntekijämme Tanja on jo 5 vuotta palvellut Kotaa upealla ammattitaidolla ja asiakastuntemuksella! Kuvassa yrittäjät Anna ja Petteri sekä palveluesimies Päivi Keränen onnittelevat Tanjaa.

Kun kommunikaatio oli opittu, siirryttiin hetkeksi Ravintola Göranin puolelle siirtämään nälkää ja ruokatauon jälkeen oli pienen juhlallisuuden hetki: työntekijämme Tanja V. palkittiin ansioikkaasta työstä Kodassa jo 5 vuoden ajalta! Aika rientää kun on hauskaa!

Juhlallisuuden jälkeen olikin aika kääriä hihat ja siirtyä toiminnalliseen osioon tehtävärastien muodossa. Tehtävärastien aiheissa pyrittiin vastaamaan työntekijöiden toiveisiin sekä valitsemaan aiheita, jotka ovat tärkeä osa perehdytysprosessia ja joissa meillä on kehittämistä. Pilotin konkreettisena tuotoksena päivitämme perehdytysmateriaalin ja rasteilta saatu aineisto liitetään siis myös uuteen materiaaliin. Rastiradalla käsiteltiin seuraavat teemat:

DSC 0066 e1506538502478
Siivousliinassa on monta pintaa – onhan kaikki hyöydynnetty? Susanna ja Minna taitavat taittelun salat!
  1. Siivoojan kehonhuolto: venyttelyohjeita lihasten lämmittelemiseen ennen töitä sekä
  2. palautumiseen töiden jälkeen. Lisäksi ohjeita lihaskuntoa vahvistaviin liikkeisiin.
  3. Ravinto ja jaksaminen: Ateria- ja välipalavinkkejä töihin mukaan otettavaksi töissä jaksamisen tueksi
  4. Imuroinnin ergonomia: Turun aikuiskoulutuskeskuksesta opettaja Leena Hertto antoi jokaiselle henkilökohtaista opastusta imuroinnin ergonomiaan
  5. Siivousliinojen tehokas käyttö ja puhdistusaineiden oikea annostelu
  6. Avaimia asiakaspalveluun: 6 arkista asiakastilannetta, johon työntekijät miettivät reagointia
  7. Miten palaudun töistä henkisesti? Jos asiakastilanteet menevät ihon alle, miten niistä pääsee kotona irti?
IMG 4785
Fysioterapeutti Radek Borczuch (Fysio Reipas) ohjasi työntekijöille lihashuoltoa, jotta keho kestää työn rasituksen. Radekin rasti sai paljon kiitosta työntekijöiltä!

Siivouspalvelu Kodassa, kuten varmaan suurimmassa osassa yrityksiä, on tietenkin työntekijöitä, joilla on erilaisia taustoja, erilaista koulutuspohjaa ja erilaisia mielenkiinnon kohteita ja osaamisalueita alalta jos toiselta. Tästä syystä saimme idean ammentaa tietotaitoa omien työntekijöidemme erikoistaidoista myös tyhy-päivän ohjelmassa. Kun omasta porukasta ja lähipiiristä löytyy tietoa ja myös halua jakaa sitä, miksi turhaan hommata asiantuntemusta kauempaa, eikö?

 

Tapahtuman jälkeen lähetimme kaikille palautekyselyn päivästä – ja se oli hienoa luettavaa:

94 % kyselyyn vastanneista sai päivästä ideoita, vinkkejä ja eväitä omaan työhön.
96 % kyselyyn vastanneista piti päivää oli hyvin toteutettu.
94 % kyselyyn vastanneista piti aiheita erittäin kiinnostavina.
ja 100 % kyselyyn vastanneista oli sitä mieltä, että päivä oli kivaa vaihtelua arkisiin töihin. 🙂

 

kota 3 e1506541912350Aivan kaikki työntekijät eivät päässeet mukaan – mutta kiitos kaikille mukana olleille!
On meillä vaan upea tiimi! 🙂

Lue myös

Miltä tuntuu palata?

Kirjoitin viimeksi Kodan blogiin reilu vuosi sitten, juuri ennen kuin jäin lomille ja hoitovapaalle nuorimmaisemme kanssa. Vuosi vierähti nopeasti, elämän pienten suurten asioiden parissa, myötäeläen

Lue lisää »

Minun tieni osaksi Kodan tarinaa

Terve! Nimeni on Maaria Kilpi ja toimin Siivouspalvelu Kodassa palveluesimiehenä iltatiimille ja vastaan iltojen yritysasiakkaista. Jännittävää ja hauskaa päästä osaksi Kodan blogia. Ajattelin kertoa oman

Lue lisää »

Tilaa uutiskirjeemme

Haluatko viimeisimmät uutiset suoraan sähköpostiisi? Tilaa uutiskirjeemme!