Koettelemusten ja kasvun vuosi 2020

Kun vuosi alkoi, ajattelin, että vuosi 2020 olisi minun ja Kodan vuosi. Olihan juuri 2019 vuoden lopulla ja 2020 alussa saatu Kotaa seuraavalle tasolle: uupumuksesta toipuva puolisoni ja Kodan toinen yrittäjä oli hiljalleen palaamassa takaisin rinnalleni töihin. Prosesseja oli hiottu, etsimisen ja erehdysten jälkeen oli viimeinkin löytymässä johtotiimissä oikeat ihmiset oikeille paikoille, vastuuta saatu jaettua tasan ja kehitys hyvä. Maaliskuun alussa istuttiin asiakkaan ja samalla yhteistyökumppanin kanssa ja maalattiin brändin freesausta: olisi aika pukea kuviksi, logoiksi ja uusiksi materiaaleiksi se, mitä tunsimme sisältä ja mihin olimme kasvaneet. 

Kuitenkin kun korona vyöryi maailmalta, hautasin haaveet elämäni vuodesta, vuosia odotetusta oikeasta kesälomasta (eikä vain etätöistä) ja kaivoin jo tutuksi tulleet taisteluvarusteet esiin. Tiesin, että selviämme – mutta yrittäjään ja yritykseen tulee osumaan ja lujaa. 

 

Maaliskuussa meidänkin tilauskanta sukelsi kotien ja yrityksien sulkiessa ovensa eikä ollut muuta vaihtoehtoa kuin lomautus; laskutusperustamme kun on tehdyt työtunnit eikä niitä työtunteja vain tullut. Ei siis yksinkertaisesti ollut muuta vaihtoehtoa. Henkilöstöstä nousi ideoita ja ajatuksia, palkankorotuksia oltiin valmiita lykkäämään, mutta eihän se työehtosopimuksien puitteissa onnistunutkaan. Poikkeustilan ajat ajoivat ahtaalle niin yrittäjät kuin työntekijät, kun karsimme kuluja ja yritimme hallita meille kaikille epävarmaa tilannetta. 

 

Loppujen lopuksi lomautuksemme jäivät ennakoitua lyhyemmiksi; kesäkuun alussa palasivat viimeisetkin lomautetut takaisin töihin ja saimme jopa ottaa kesätyöntekijöitä. Upea johtotiimini ja heidän vahva halu katsoa eteenpäin ja rakentaa yhdessä uutta otti jälleen ohjat. Riisuuduin oman johtamiseni menneiden vuosien virheistä, peloista, epäilyistä ja reaktioista – ja antauduin uudelle, korjaavalle ja rakentavalle. Lomautukselta palannut henkilöstöpäällikkö iski meidän riutuneiden yrittäjien kalenteriin kahden viikon loman, jolloin sisäinen viestintäkanava Slack meni kiinni, sähköpostiin asetettiin lomavastaaja ja puhelut siirtyivät eteenpäin.

 

Kun palasimme lomaltamme, tiimin kanssa mietimme uusia skenaarioita. Rajoituksien vapautuminen näkyi jälleen positiivisesti tilauskannassa ja kevään tappiokuukausia päästiin elvyttämään. Pohdimme ammatilliselta kannaltamme, että desinfioinnista on tullut uusi normaali – ainakin toistaiseksi. Ja se ajatus ahdisti meitä kaikkia – niin ympäristön kuin ihmisten kannalta; olemme kulkemassa kohti kemikaaliyliherkkyyttä ja superbakteereja. Yhtälössä ei näkynyt arvoistamme työnilo saatikka ekologisuus. 

Kun aktiiviveden tutkimustulokset Covid-19 viruksen osalta tulivat ja tuon otsonoidun veden teho virukseen vahvistui, valintamme oli selkeä. Vaihdoimme päivittäiset puhdistusaineemme kemikaalittomaan aktiiviveteen, joka on turvallinen ja tehokas tapa estää myös koronaviruksen leviäminen. Uskomaton esimiehistä, asiakaspalvelusta ja henkilöstöpäälliköstä koostuva johtotiimini otti uudet rutiinit haltuun, koulutti henkilökunnan ja opetteli uudet faktat asiakkaille. 

Kasvun myötä tuli tilaa jälleen palauttaa keväällä vedettyjä henkilökuntaetuuksia – mutta niitä vietiinkin toiseen suuntaan; päätimme alkaa tarjoamaan ruokaa toimistollamme suosien suomalaisia tuottajia ja näin tukien toisia yrittäjiä – pieniä ja isoja. Nyt työntekijämme voivat joka aamu syödä aamupalan toimistolla, napata välipalaa mukaansa tai tulla opiskeluista suoraan ja tankata ennen iltavuoroa. Jo ennen koronaa tarjosimme kaikille työntekijöille ravintolisät, jotka sisältävät monipuolisesti vitamiineja ja hivenaineita, myös D-vitamiinia. Tuota etua pidimme koko vuoden ajan tiukoista ajoista huolimatta yllä, sillä työntekijöiden positiivinen palaute jaksamiseen oli niin merkittävä ja ovat todennäköisesti yksi syy myös sairauspoissaolojen vähentymiseen. 

Korona on ollut monelle myös oman elämän avaaja. Se on palauttanut pohtimaan omia arvoja, työstämään ajankäyttöä ja miettimään itselle merkityksellistä tapaa elää. Tämä prosessi oli havaittavissa yksilötasolla myös työntekijöissä – siksi lähdimme rakentamaan yhteistyönä Life Coach -valmennusta osana henkilökuntaetuuksia: jokainen ansaitsee saada tilan, ajan, paikan ja kohtaamisen, jossa olla omana itsenä, vailla odotuksia tai tavoitteita, läsnä ainoastaan itselleen ja omille tarpeille ja ajatuksille. Ja tällä työllä on ollut erinomaisia vaikutuksia ennen kaikkea yksilötasolla, mutta myös arvomme työnilon toteutumisessa koko tiimissä. 

Syksyn kiire Kodassa oli positiivinen, Se loi uskoa, toivoa ja samalla myös rohkeutta – me osaamme, pärjäämme ja selviämme.  Ja vaikka toinen aalto koronaa tulikin, tällä kertaa siihen osattiin suhtautua; kotitaloudet uskalsivat jatkaa siivouspalveluiden käyttöä, yrityksien kanssa jatkettiin joustavilla sopimuksilla, jotka mahdollistivat tarpeenmukaisen siivouksen. Ajoimme maaliin suunnittelemamme brändin freesauksen (kuten nämä uudet nettisivut) ja ostimme yrityksen historian ensimmäiset some-mainokset – tähän mennessä kun olimme kasvaneet suosituksilla, ilman aktiivista panostusta markkinointiin. 

Siinä kohtaa, kun peruutuksien tulva jälleen marraskuun lopulla alkoi koronatilanteen heikentyessä, tuli myynnin kautta myös tilalle uusia asiakkaita. Kovimmalla kuitenkin tällä kertaa oli meidän asiakaspalvelumme; kolmen työntekijän tiimi istui välillä iltamyöhään toimistolla järjestellen seuraavaa päivää, jotta kaikki peruutukset olisi käsitelty ja jokaisella työntekijällä kuitenkin jotain töitä tehtävänä. Samaan aikaan joulu ja korona nostivat asiakkaiden tunteet aivan uudelle tasolle eikä aina positiivisessa mielessä. Ihailin myös siivoojiemme uskomatonta mukautumista ja ymmärrystä jatkuvasti muuttuviin päiviin.

Koronakarusellin keskellä joulukuussa 4 työntekijää johtotiimistäni valmisteli vielä kasaan omat opintonsa – mukaan lukien oma mieheni. Järjestimme toimistolle jääkaappiin kaikille kotalaisille kakkua ja kuohuvaa, ojensimme ruusut valmistuneille ja annoimme lahjaksi palkallisen vapaapäivän uuden vuoden puolella, paitsi yrittäjälle itselleen, hän sai palkaksi päivän vaimonsa kanssa. Voin kertoa, että sitä rivistöä katsoessani tunne oli uskomaton; keskellä ääriolosuhteita, haastavaa työtä he olivat vielä kasanneet jotain, joka toi myös yritykseemme lisää osaamista, taitoa ja kykyä. 

Vuosi runteli, raateli, nosti jaloilleen ja vei eteenpäin. Ehkä tästä sittenkin tuli myös minun vuoteni ja meidän Kodan vuosi. Siinä missä minä kasvoin johtajana hauraammaksi, vähemmän pärjääväksi ja rajansa herkemmin tunnistavaksi, kasvoi Kodasta yhtenäisempi ja vahvempi. Valtion tukia haimme, mutta niitä ei meille myönnetty. Kannattavimmat tuet löytyivätkin ihmisistä: keväällä asiakkaista, jotka soittivat, että tahtovat maksaa laskunsa, vaikka eivät siivousta pysty ottamaankaan, että haluavat, että Kota on vielä pystyssä kun tilanne helpottaa. Vieläkin nuo viestit ja puhelut nostavat kyyneleet silmiin. En myöskään pysty liikaa korostamaan kannustavien työntekijöiden merkitystä; jokainen positiivinen sana, ele ja ilme antoi uskoa ja voimaa jaksaa taistella. 

Taloudellisesti tämä vuosi olisi ilman koronaa ollut toisenlainen; olisimme todennäköisesti tehneet enemmän tulosta. Vaikka syksy toikin kasvua, muutoksien hallinta oli kallista ja teimme tietoisesti myös investointeja. Korona opetti meitä viestimään avoimemmin ja läpinäkyvämmin. Se muistutti myös jokaisen ihmisen yksilöllisyydestä; vaikka korona itsessään tilanteena ja rajoituksineen on kaikille sama, kokemus on silti jokaisella eri. Vielä puoli vuotta kevään lomautuksien jälkeen oli meillä ihmisiä, jotka eivät siitä olleet päässeet yli – vaikka töihinkin olivat jo palanneet. Tekisinkö silti jotain toisin? En. Ilman tekemiämme ratkaisuja emme olisi kasvaneet sille paikalle, jossa nyt olemme. 

En tiedä millaisena vuosi 2021 näyttäytyy. Tiedän kuitenkin, että minulla on huikea tiimi, joka on sitoutunut tekemään parhaansa. Yhdessä kohtaamme sen, mitä tulevaisuus tuo ja Mauno Koivistoa mukaillen totean: ellemme muusta tiedä, uskokaamme, että käy hyvin. 

Suurin kiitos tästä vuodesta kuuluu ihan jokaiselle kotalaiselle, upealle tiimimme jäsenelle. Kiitos myös kaikille teille, jotka olette kulkeneet kanssamme tämän vuoden! 

Ja sinulle toivotan menestystä vuodelle 2021: olkoon se meille kaikille terveyden ja jälleenrakennuksen vuosi!

Anna
Toimitusjohtaja, yrittäjä
Siivouspalvelu Kota

Anna Kotamäki

Lue myös

Miltä tuntuu palata?

Kirjoitin viimeksi Kodan blogiin reilu vuosi sitten, juuri ennen kuin jäin lomille ja hoitovapaalle nuorimmaisemme kanssa. Vuosi vierähti nopeasti, elämän pienten suurten asioiden parissa, myötäeläen

Lue lisää »

Minun tieni osaksi Kodan tarinaa

Terve! Nimeni on Maaria Kilpi ja toimin Siivouspalvelu Kodassa palveluesimiehenä iltatiimille ja vastaan iltojen yritysasiakkaista. Jännittävää ja hauskaa päästä osaksi Kodan blogia. Ajattelin kertoa oman

Lue lisää »

Tilaa uutiskirjeemme

Haluatko viimeisimmät uutiset suoraan sähköpostiisi? Tilaa uutiskirjeemme!