Meillä Siivouspalvelu Kodalla oli mahdollisuus olla osa Kauppakamarien ja Nuorkauppakamarien järjestämää 1 000 nuorta johtajaa –kampanjaa, joka tuo 1 000 nuorta ja johtajaa tutkimaan, kokemaan ja oppimaan, mitä johtajuus tänä päivänä on.
Minulla, Siivouspalvelu Kota Oy:n toimitusjohtaja Anna Kotamäellä, oli suuri ilo saada päiväksi parikseni Luostarivuoren lukion ensimmäistä luokkaa käyvä Nella Lehto.
Tiloihin ja toimintaamme tutustumisen jälkeen aloitimme päivän palveluesimiesten ja toimistotiimin yhteisellä viikkopalaverilla, jossa kävimme läpi mm. asiakkaiden aikatauluja, kesälomia sekä onnistumisia ja oppimisia. Heti viikkopalaverin perään katsottiin samalla tiimillä vielä ensimmäisen vuosineljänneksen katsaus. Näin Nella pääsi näkemään, millaisilla luvuilla ja mittareilla siivousalan yritys seuraa toimintansa kehitystä ja millaisia tehtäviä annoin tiimilleni. Esimiehemme kertoivat myös työstään, sen haasteista ja mm. millaista toiminnanohjausjärjestelmää käytämme työntekijöidemme aikataulujen hallintaan.
Palavereiden jälkeen meillä oli pieni hetki aikaa istahtaa juoksevien asioiden äärelle, vastailemaan sähköposteihin ja katsomaan tehtävälistoja. Keskustelimme yrityksemme toiminnasta, työni haasteista ja myös lähestyvästä äitiyslomastani ja siitä, miten työni jo nyt on muuttunut. Oli hienoa nähdä ja kuulla, kuinka hienosti Nella oli valmistautunut meille tulemiseen tutustumalla yritykseemme jo etukäteen.
Päivän puolivälissä suuntasimme palveluesimiehemme Henriikan kanssa asiakastapaamiseen Kauppakeskus Forumiin, jossa Kota on suorittanut kevätsiivousta. Siivous oli loppumetreillä ja halusimme vielä käydä läpi tilat yhteyshenkilön kanssa ja tarkistaa, että työn jälki vastaa toivottua tasoa ja että liikkeiden yrittäjät ovat myös tyytyväisiä. Samalla keskustelimme asiakassuhteen rakentamisesta ja yhdessä tekemisen tärkeydestä.
Tapaamisen jälkeen lounaalla kyselin Nellalta ajatuksia ja hän kertoi kaupallisesta linjasta, jota oli pari vuotta käynyt ja jossa oli myös tehnyt liiketoimintasuunnitelman kuvitteelliselle yritykselle. Hänestä oli mukava huomata, että yritysarjessa pyöritellään oikeasti samoja asioita, joita koulussa oli oppinut. Nellaa kiinnostaa tulevaisuudessa palvella yrityksiä lakiasioissa ja hän kysyikin, millaisissa tilanteissa me tarvitsemme asianajajan palveluja.
Iltapäivällä palasimme hetkeksi työpöytäni äärelle hoitamaan pari puhelua ja sähköpostia, minkä jälkeen Nella oli vielä mukana oppisopimuksella opiskelevan työntekijäni työpaikkaohjauskeskustellussa. Kun kello löi kolme, molemmat meistä totesi päivän menneen todella nopeasti! Lopuksi keskustelimme vielä päivän kokemuksista ja annoin Nellalle todistuksen aktiivisesta osallistumisesta.
Itselleni päivästä jäi positiivinen fiillis: joskus on hyvä itsekin pysähtyä ja miettiä, mitä tekee ja miksi. Samalla myös nuoren innostus ja uteliaisuus tarttuu! Meillä on mahtavia nuoria töissä itsellämme ja tämäkin kokemus vahvisti ajatusta, että nuoret ovat fiksuja ja heidän käsiin on hyvä antaa meidän tulevaisuutta!
Anna Kotamäki
Toimitusjohtaja
Siivouspalvelu Kota Oy