Ikäjohtamisen pilotti jatkuu meillä arkisen aherruksen ohessa. Mitä tähän mennessä onkaan siis tehty? Tammikuussa startattiin Turussa muiden turkulaisten pilottiryhmien kanssa ja ihmeteltiin mistä ikäjohtamisessa on kysymys. Helmikuussa esittelimme pilottitiimin kanssa projektin henkilökunnalle ja kannustimme heitä nostamaan kyselyissä esille ne asiat, joita meidän yrityksessä pitäisi kehittää.
Kehityskohteiden selvittämiseksi toteutimme ensin yhden sähköisen kyselyn, jonka TTK tarjosi valmiina. Kysely antoi kyllä hyviä vastauksia, mutta pilottiryhmämme kanssa käydessämme vastauksia läpi, päätimme silti jalostaa vielä ajatusta, ja tehdä 5 kysymyksen paperiversion, jossa kysymykset tuotiin todella käytännönläheisiksi:
- Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen: Miten työnantaja voi edistää sinun: a) Fyysistä hyvinvointia ja b) Henkistä hyvinvointia
- Perehdyttäminen: Millaisia asioita sinun mielestäsi pitäisi olla mukana perehdyttämisessä? / Mihin asiaan kaipaisit itse lisää perehdyttämistä?
- Tukeminen eri elämäntilanteissa: Miten työnantaja voi tukea sinua nykyisessä e
lämäntilanteessasi tai sen muutoksissa? - Asiakkaat: Mitä haluaisit kertoa/viestiä asiakkaille?
- Työn vastuu: Miten tuet omaa esimiestä
si ja vahvistat omaa vastuutasi työntekijänä?
Saamamme vastaukset olivat loistavia: saimme käytännönläheisiä, konkreettisia ja jopa suoraan toteutuskelpoisia ideoita toiminnan kehittämiseen! Pilottiryhmämme tehtävä oli kuitenkin keskittyä 2-3 kehittämiskohteeseen. Ensimmäiseksi kehitysprojektiksi valitsimme perehdyttämisen, jonka kehittämisestä olemme jo jonkin aikaa esimiestemme kanssa keskustelleet. Tavoitteeamme on rakentaa perehdytyspolku, josta jää myös kirjallinen dokumentti niin esimiehelle kuin työntekijällekin.
Toinen kehittämiskohde ei ollutkaan niin selkeä, mutta keskustelujen kautta päätimme toiseksi projektiksemme kommunikaation. Sellainen pieni ja selkeä pala, jonka kanssa onneksi kukaan muu yritys ei jumppaa… Kommunikaation kehittämisessä keskitymme saavuttamaan seuraavat tavoitteet: opetetaan vastaanottamaan ja antamaan palautetta, vahvistetaan esimiesten ja tiimiläisten keskinäistä kommunikaatiota, jotta molemmat ymmärtävät työskentelyn ehdot: mitä vaatimuksia tulee asiakkaalta, mihin voidaan vaikuttaa ja mihin ei ja että löytyisi tilanteita arjen keskellä entistä enemmän, jossa jakaa ja vaihtaa kuulumisia puolin ja toisin.
Näitä kehitysajatuksia työstimme eteenpäin kohti konkreettisia askelia parin tunnin Klinikka-tapaamisessa, johon osallistui TTK:n, Diacorin ja Veritaksen pilottiyhteistyökumppanit. Klinikalla saimme loistavia ideoita ja tuuppausta kohti käytännön toteutusta!
Seuraavaksi kääritäänkin hihoja! 🙂